10 największych mitów na temat sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja

Powszechne i niebezpieczne błędy i nieporozumienia w firmach

Sztuczna inteligencja (AI) jest jednym z najgorętszych tematów w gospodarce i integralna część digitalizacji. Ale sztuczna inteligencja nie jest tak naprawdę nowym tematem, dyskutowano o niej już w 1956 roku na konferencji w Dartmouth College. Tymczasem ten temat determinuje codzienną działalność wielu firm i jest podejściem, które ma przyczynić się do automatyzacji prostych procesów. Wokół sztucznej inteligencji może powstać wiele mitów, dlatego przedstawimy Ci przegląd dziesięciu największych błędów i nieporozumień.

1. Sztuczna inteligencja to nowy temat

Jak zauważono we wstępie, pomysł stworzenia sztucznej inteligencji nie jest nowy. Już w 1955 roku profesor John McCarthy wymyślił termin „sztuczna inteligencja”. McCarthy przeprowadził swoje pierwsze podstawowe badania na Uniwersytecie Stanforda. W kolejnych latach zawsze pojawiały się nowe wydarzenia, które jednak często prowadziły do ​​rozczarowania. Jednak w szczególności ze względu na szybko rosnącą ilość danych, technologia ta jest obecnie u progu przełomu. Kolejnym czynnikiem, który przyspiesza zastosowanie tej technologii, jest przetwarzanie w chmurze . Umożliwia to wysoce skalowalną moc obliczeniową, która jest wymagana do zastosowania sztucznej inteligencji.

2. AI myśli jak człowiek

Wiele osób boi się sztucznej inteligencji i oczekuje, że przyjmie ona cechy ludzkiego odpowiednika. Wielu uważa, że ​​ta sztuczna inteligencja może myśleć samodzielnie i rozwiązywać problemy jak człowiek. To założenie jest jednak błędne, ponieważ sztuczna inteligencja może wykonać tylko to, co ludzie zamierzyli, poprzez programowanie. Jednak stosowane algorytmy są bardzo zaawansowane, a uczenie maszynowe również zyskuje na znaczeniu. Nawet dzisiaj wydaje się, że masz do czynienia z ludzką inteligencją. Obszary zastosowań są zróżnicowane i obejmują rozpoznawanie obrazu, przetwarzanie języka lub sterowanie złożonymi maszynami. W sumie to wciąż subiektywne wrażenie.

3. Sztuczna inteligencja jest identyczna z uczeniem maszynowym

Wielu użytkowników rozumie sztuczną inteligencję jako termin ogólny. Obejmuje to wszystkie technologie, które sprawiają wrażenie ludzkiej inteligencji. Jedną z tych technologii jest uczenie maszynowe . Dzięki tej technologii istniejące algorytmy są stale zaopatrywane w nowe dane. Celem tego stałego dostarczania danych jest ciągła poprawa wydajności. Dzieje się to już dzisiaj w kontekście autonomicznej jazdy lub w reklamach specyficznych dla klienta. Ponadto temat sztucznej inteligencji obejmuje osiągnięcia, takie jak głębokie uczenie się , język naturalny lub przetwarzanie poznawcze.

4. Zastosowanie sztucznej inteligencji spowoduje, że praca ludzka stanie się przestarzała

Szczególnie pracownicy obawiają się skutków działania sztucznej inteligencji. Spojrzenie na historię pokazuje, że rewolucje techniczne zawsze tworzyły nowe miejsca pracy. Podobnego rozwoju oczekuje się również w kontekście cyfryzacji . Ten scenariusz występuje zwłaszcza wtedy, gdy ludzie pracują razem z maszynami i oprogramowaniem. Obejmuje to na przykład naukę nowych umiejętności, które są wymagane do pracy z inteligentnymi systemami. W powstałym scenariuszu ludzie będą współpracować ze sztuczną inteligencją i zwiększać produktywność. W kontekście cyfryzacji nie będzie miejsc pracy, które zostaną zastąpione nowymi i specjalistycznymi.

5. AI pewnego dnia będzie rządzić światem

W szczególności science fiction zajmuje się inteligentnymi robotami, które pewnego dnia podporządkują sobie całą ludzkość. Media nawiedzają teraz podobne wiadomości. Jednak w tych scenariuszach zaniedbuje się fakt, że maszyny nie mają takich właściwości, jak moralność czy wolna wola. Jeśli zostaną one opracowane w przyszłości, po prostu odpowiadają pomysłom programistów. W ten sposób maszyny i roboty nigdy nie będą rozwijać własnych motywów. Dlatego eksperci widzą potrzebę zdrowej równowagi między optymizmem a pesymizmem w odniesieniu do nowych technologii. Wiadomości z mediów nie powinny być traktowane jako status quo. Należy raczej inwestować w możliwe do zrealizowania możliwości. Przedsiębiorstwa w szczególności potrzebują potencjału. Wykorzystaj transformację cyfrową, a także pozytywne zmiany w istniejących procesach dzięki wykorzystaniu AI.

6. Skuteczne wykorzystanie AI wymaga powołania dyrektora AI

Wyznaczenie dyrektora ds. SI i określenie strategii AI nie jest absolutnie konieczne. Jest ważniejszy przy definiowaniu dobrej strategii biznesowej. W latach dziewięćdziesiątych na znaczeniu zyskały graficzne interfejsy użytkownika (GUI). Jednak żadna firma nie wyznaczyła oficera GUI. Ponadto żadna firma nie realizowała strategii dotyczącej GUI. W końcu jednak wiele firm opracowało atrakcyjne interfejsy graficzne. Rdzeniem tej strategii był strategiczny kierunek firmy. Pozwala to uświadomić sobie, że strategia AI nie jest warunkiem koniecznym do pomyślnego wdrożenia AI w firmie. Raczej sztuczna inteligencja będzie miała wpływ na wszystkie działy firmy.

7. Kupowanie sztucznej inteligencji rozwiąże wewnętrzne problemy firmy

Obietnica, że ​​zakup sztucznej inteligencji rozwiąże wszystkie problemy biznesowe, to czysty marketing. Rynek obecnie rośnie, a firmy takie jak IBM i SAP pracują nad rozwojem sztucznej inteligencji. Doświadczenie Weissenberga z wykorzystaniem Robotic Process Automation pokazuje również , że procesy biznesowe, które można ustandaryzować za pomocą RPA, można z powodzeniem zautomatyzować i zoptymalizować. Niemniej jednak na ten temat trzeba spojrzeć w różny sposób, ponieważ sztuczna inteligencja to zbiór różnych technologii. W związku z tym należy zawsze kupować sztuczną inteligencję, która jest odpowiednia dla danego obszaru zastosowania.

8. Sztuczna inteligencja zmieni całą branżę

Nie ma wątpliwości, że sztuczna inteligencja odgrywa ważną rolę w cyfryzacji. Ale założenie, że sztuczna inteligencja zmieni całą branżę, jest po prostu utopią. Raczej każda firma powinna mieć własne wymagania dotyczące sztucznej inteligencji. W związku z tym po prostu lepiej jest korzystać z najlepszych praktyk innych firm, a nie rozwijać własnej sztucznej inteligencji. Ponadto sztuczna inteligencja nie powinna być stosowana od początku we wszystkich obszarach, ale w poszczególnych obszarach firmy. W przypadku eksperymentu AI należy również wziąć pod uwagę odpowiedni przypadek biznesowy, ponieważ w przeciwnym razie nie można przeanalizować żadnej konkretnej korzyści.

9. Tylko ci, którzy kupią platformę bogatą w sztuczną inteligencję, mogą osiągnąć najlepsze wyniki

Według ekspertów branżowych skupienie się na platformie bogatej w sztuczną inteligencję wiąże się obecnie z wysokim poziomem ryzyka. Wynika to w szczególności z szybkiego rozwoju, który charakteryzuje całą branżę. Dzisiejszy lider rynku może stracić tę pozycję za kilka lat i zaoferować przestarzałe rozwiązanie. Obecne platformy charakteryzują się wysokim stopniem złożoności. Jeśli zmiana jest możliwa w późniejszym czasie, istnieje ryzyko uzależnienia od dostawcy.

10. Sztuczna inteligencja wyprzedzi ludzką inteligencję

To prosty błąd w ocenie, który zakłada, że ​​rozwój sztucznej inteligencji ma liniowy przebieg. Raczej kwestię inteligencji należy postrzegać w różny sposób. W niektórych obszarach komputery już teraz znacznie przewyższają ludzi. Jako przykład można podać wykonywanie operacji arytmetycznych. Z drugiej strony komputer nie może przedstawiać kreatywności, emocjonalności ani strategicznego myślenia. AI nie są obecnie w stanie nauczyć się tych cech. W kolejnych latach nie przewiduje się podobnego rozwoju.

Spojrzenie na rozwój sztucznej inteligencji

Cyfryzacja i Przemysł 4.0 to bez wątpienia megatrendy. Sztuczna inteligencja jest ważną częścią tego rozwoju. Rozwój sztucznej inteligencji nabiera tempa i będzie miał wpływ na codzienne życie zawodowe w przyszłości. W szczególności można zautomatyzować proste procesy. Czasami prowadzi to do zmniejszenia zapotrzebowania na nisko wykwalifikowany personel. Jednocześnie wzrośnie zapotrzebowanie na wyspecjalizowaną kadrę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *